Megatrend 3: Green Connection
De mens zoekt altijd verbinding met gelijkgestemden, dat zit in onze genen. Deze behoefte uit zich in de populariteit van sociale media en de opkomst van sociale bewegingen en communities. Ergens bij horen, gezien worden en ervaringen delen, geeft een gevoel van erkenning en herkenning. Voor de moderne mens zijn dit ankers in een wereld vol informatie-overvloed. Door het vertellen van verhalen geven we levenservaringen door en het bevestigt ons in wat we zelf denken.
Liefhebbers van planten en bloemen vinden elkaar online en delen hier kennis en ervaring. Voor aankopen en verzorging van het groen wordt internet, en met name social media, steeds belangrijker. De mening van de online ‘influencers’ speelt hierin een rol van betekenis. De Millennial herkent zich in de keuzes van een bepaalde influencer en ziet hem als een betrouwbare informatiebron. De invloed van sommige influencers reikt zo ver dat zij zelfs bepaalde planten kunnen hypen.
Instaplants / Botanical inspiration
De Philodendron, Pilea peperomioides, Monstera en Strelitzia nicolai zijn via diverse sociale mediakanalen in korte tijd heel populair geworden. Eentje om in de gaten te houden is de Cyperus alternifolius een plant die nu al gretig op Instagram gedeeld wordt. De ‘vetplant’ met zijn aaibare, bijna dierlijke huid is met afstand de online lieveling. De heldere groene kleuren roepen het gevoel op van buiten zijn, puurheid en vooral rust en harmonie.